måndag 13 september 2021

Fina skapelser som behövde mer

Biltidningen Autocars internetadministratör har tidigare i somras listat ut vilka 40 gamla bilar som behövde något välförtjänt än försäljningssiffror överlag, det är nu dags att ta reda på årets kluring med flera exempel.

Citroën GS såg ut som en korsning mellan en DS och en Ami 8 i formspråket, vann utmärkelsen "Årets bil" 1971 när den höll på att leverera modern teknologi till folket men tyvärr fick modell GS inte den credit som behövs för att nå legendstatus som märkets tidigare modeller.

Visst är Alfa Romeo 155 en fin bil även om den delade mekanik med en viss rallybil från Lancia, fyrhjulsdrivna Q4 däremot var en raritet bland många trots att de flesta ägare höll löftet med bara vanlig framhjulsdrift och konventionell Twin Spark-motor på två liter.

En annan Citroën på listan hette ZX, halvkombin med räta vinklar och kantig framvagn, den har blivit slagen flera gånger i testdueller mot självaste Opel Astra eller Ford Escort från samma tidsperiod, förr i tiden var ZX billig att äga men idag är den bortglömd eftersom kilformen nått vägs ände 1997 innan Xsarans ankomst.

Fiats moderna tolkning på 124 Spider är enligt många en Mazda MX-5 med annorlunda karosseri, dess egenmonterade 1.4 liters bensinmotor var ingen lätt match mot originalet med en högvarvig spis och i dagsläget är den lika smart både exteriört och interiört.

MG ZS 180 spås vara en intressant sportsedan i det tidiga 00-talets Storbritannien, det då krisdrabbade bolaget från West Midlands skruvade fast en 2.5 liters V6: a ur en Land Rover Freelander för att tackla dess stora Akilleshäl, fartresurserna och det hjälpte bara för tillfället i och med att den tävlade i BTCC fram till 2006 som fabriksbil trimmad av West Surrey Racing.

En modern Jagga finns också med på listan, mitt livs bästa drömbil heter XE och visst är det roligt att se henne dyka upp på vägarna stundtals, fler svenska tjänstebilister hade tänkt att en Audi A4 eller Merca C-klass var speciella i deras karaktärer men ignorerat vägegenskaperna helt och hållet, den lilla djärva britten kunde nog slå en kil genom BMW 3-seriens differentialkåpa om dieslarna höll måttet i servicekostnaderna fast med råge.

Nissan Pulsar kände sig trött och stötig på vägarna redan från start, gamla Almera var det sista vi såg för det japanska märkets skjuts på halvkombiförsäljningar innan man satsade stort på kompakta crossovers och få bukt med konservatismen i deras stajling, tyvärr har Pulsar blivit en flopp jämfört med Golfen som tuffar vidare generation efter generation.

Det sena 80-talets Fiat Tipo slagit Vauxhall Cavalier till förstaplatsen i "Årets bil" 1989 och konstaterades som en värdig konkurrent till en Escort, Astra eller Golf, välbalanserad och attraktiv med prestandaversionen 2.0 i.e. 16V men i mina ögon kunde många välja en Astra istället för en Tipo, det räckte inte till.

Ferrari 612 Scaglietti är en GT-kryssare som konkurrerade med Mercedes CL 600 och Bentley Continental GT i testduellerna från olika biltidningar, formgivningen var rundare men problematisk enligt vissa, bara fråga Jeremy Clarkson som sa en gång att karosseriet ritades av en kille vid kodnamn "Ken" och att bakvagnen var intryckt från sidoprofilen, väghållningen kändes mjuk som sammet efter att ha testkört bilen i en tävling mellan den och en Airbus A319 mellan Guildford och Verbier.

Första generationens Mercedes A-klass eller "Vältklasse" som svenska journalister ofta kallar var ett problembarn, innovativ och smart paketering av mekaniska beståndsdelar gjorde att dess självbärande kaross hade en högre tyngdpunkt än storebrorsan E-klass och allt detta berodde på att bilen saknade ESP innan kluringen blev löst flera månader efter att testbilen välte i ett undanmanöver.

Volvo C30 har blivit Sveriges moderna svar på en Ford Capri om man tittar noga på bakre sidofönstrets design, trots funktionaliteten hämtad från lilla herrgårdsvagnen V50 kunde Torslandafabrikatets första sportcoupé sedan originalet C70 inte ens nå Audi TT: s kultstatus men fortfarande har tillräckligt med krut då 2.5 liters turbon var densamma som i koncernkollegan Ford Focus ST, tyvärr var Polestar-versionen bara en prototyp till den nästkommande S60 Polestar som senare gick i produktion.

Volkswagen Golf VR6 betraktas som gudfadern till den heta R32: an med goda orsaker till hur och varför, större, rymligare och fortare från 0-100 än en gammal Ford Escort 1800, visa respekt och berätta för några bilfantaster i en samling att VR6: an var tredje generationens Golfs största höjdpunkt.

Sist men inte minst är Renault 21 Turbo på god väg att bli en återfödd arbetarklasshjälte bland klassiska sportsedaner, visst kunde den slåss mot BMW E30 M3, Mercedes 190E 2.3-16 eller varför inte den sanslösa Ford Sierra Cosworth med bravur, prestandasiffrorna ljuger inte när en som ägt en R21: a i många år sa till en M3-ägare att toppfarten skiljer sig gentemot chassits förfinade väghållning, turbomotorn brölar som en tjur med bistick i bringan och det var därför som bilen blev fransk mästare i standardvagnar på slutet av 80-talet då fabriksteamet satsade med något annat än bara bygga tävlingsmotorer åt Williams F1.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/most-underrated-cars-ever-made-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar