Jag gillar precis som andra bilfantaster att fastna på s.k. "Homologation specials", alltså tävlingsbilar anpassade för vardagligt bruk och den bil som fångade mitt intresse var en gammal Alfa Romeo utvecklad av märkets tävlingsdivision AutoDelta.
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA släpptes 1965 när deras tävlingsdivision gjorde något genialiskt innan den skulle slå till på världens alla racerbanor, man lade beslag på att få bort onödig vikt, karossens grundkonstruktion var av betydligt tunnare stål som kläddes sedan med ytterpaneler i lättmetall, för att kunna homologera bilen i tävlingssyfte måste 500 exemplar gå i produktion och möta Transportstyrelsens krav, i tävlingsdebuten 1966 förde Andrea de Adamich hem bilens första stora titel, Europamästerskapet i standardvagnar rättade sagt direkt efter flertalet deltävlingar i kalendern, fabriksstallet återtog tronen i ytterligare två år innan Toine Hezemans vann bucklan 1970 i en modifierad Giulia GTAm om man inkluderar överlägsenheten på Spa 24 timmars.
Här ger f.d. Le Mans-stjärnan Sam Hancock en djupare inblick på Alfa Romeos första framgångsrika standardvagn många år efter att märket lämnade Formel 1-scenen 1951
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar