tisdag 7 september 2021

Jättedramatiken i Sandown

Genrepet inför 2005 års upplaga av Supercheap Auto 1000 på Mount Panorama spelades på Sandowns 3.1 kilometer långa slinga utanför Melbourne och i blöta förhållanden uppstod en del drama med tjugo varv kvar av långloppet över 500 kilometer eller 161 varv med hjälp av lite matematik.

HRT: s Mark Skaife och Todd Kelly inledde sin sista stint efter att ha gett sig ut ur depån hela 35 sekunder före närmaste konkurrent som var Triple 8-Forden med Craig Lowndes bakom ratten, fransosen Yvan Muller körde färdigt sin dubbelstint och titta vad som händer med Skaifes bil vars frontsplitter håller på att knäckas i två bitar, därmed tappar killen som vunnit här år 2003 i nästan samma väderlek cirka fyra sekunder per varv men vill tagga ner lite i toppfart om framvagnen överlever med sjutton varv kvar till målflagg, Tander tappade all fart ur sin HSV Dealer Team-trimmade bil och Jason Richards fick alltså ta över tredjeplatsen.

Lowndes har inte vunnit tretimmarsloppet på Sandown sedan 1996 i en HRT-bil men det ser ut som att segertorkan på den här banan håller på att gå mot sitt slut när han förde sin Triple 8-bil med mer bensin ombord till en viktig förstaplats förbi veteranen Skaife i en röd Holden VZ Commodore med en sårad frontsplitter, hans tillfällige teamkollega Yvan Muller blev förste europé sedan Tjeckiens enda V8 Supercar-representant Tomas Mezera att stå högst upp på pallen i V8 Supercar-kalenderns specifika långlopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar