Redan i somras fick gamle alpina skidåkningens storstjärna Ingemar Stenmark lämna det lugna i tundran med att göra det som Gunde Svan hade gjort på mitten av 90-talet, det är ju att spänna fast integralhjälmen och åka på full gas i 250 km/h.
Enligt en kolumn från Expressen kunde "Ingemar den Store" satsa på enhetsklassen under den omåttligt populära Porsche Michelin Supercup bakom ratten på en 718 Cayman GT4 Clubsport, trots hans mångåriga intresse med fabrikatet från Weissach inklusive passion för svindyra superbilar hade vinteridrottaren från Tärnaby fixat en FIA-klassificerad tävlingslicens för erfarna amatörer (Pro-AM) i samband med deras avancerade förarutbildning, han gick igenom s.k. Trackdays på antingen Mantorp, Skellefteå Raceway eller Mo i Rana som ligger närmast skidlegendarens hemvist och Jaguars f.d. testförare Björn Wirdheim kallade honom som en intresserad och lättlärd elev.
Det fanns några andra kända profiler som övergått från carvingskidor till fyra hjul på en och samma kolumn, ta till exempel Alx Danielsson som tävlat störtlopp i ungdomsåren innan han blev World Series by Renault-mästare och testförare hos Renaults F1-stall 2008 (numera Signatech Alpine), fransmannen Luc Alphand lämnade den alpina scenen efter VM 1997 för att satsa på en mer utmanande tävlingsschema, han deltog i Le Mans 24 timmars ett par gånger med sitt eget team Alphand Adventures, tävlade i flera ökenrallyn och en del isracing mot fyrfaldige F1-världsmästaren Alain Prost.
Till er bilintresserade fans som gillar att se hur det går till på tävlingsbanorna har hans tävlingsdebut skett på Anderstorps gamla F1-slinga och de direktsända racen blir streamade på Viaplays webb-TV inklusive supportklassernas egna YouTube-kanal.
https://www.expressen.se/sport/motor/stenmarks-nya-karriar-blir-nu-racingstjarna/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar