Goda nyheter till er som följt BMW på tävlingsbanorna, i juni månad var det väl klart att fabrikatet med hemvist i München kommer göra comeback inom sportvagnsracing efter mindre än 25 års väntan och Markus Flasch som basar över BMW: s M-division en timme efter beskedet från brittisk tabloid postat ett Instagram-inlägg med orden "Vi är tillbaka, Daytona 2023" som syftar på framtida maskineriets första tävling i LMDh-klassen där man inkluderar Porsche, Audi och Hondas nordamerikanska arm Acura.
FIA WEC: s ordförande Gérard Neveu lämnade dörren öppen för LMDh-bilar i nya regelverket som gör det möjligt för dem att tävla mot LMHy-prototyper i en sammanvävd kungaklass före slutdatumet på hur nästa generations LMP2-bil kommer se ut i gengäld men Markus påpekade veckan innan att möjligheten kring tävlande i olika mästerskap (FIA WEC & WeatherTech-serien) fick attrahera en och annan anställd i fabrikatets innersta krets.
BMW hade en gång dubblerat sitt sportvagnsprogram med ALMS åt ena hållet med Le Mans som primär åtgärd då med Charly Lamm som ledde AC Schnitzer till seger för första och hittills enda gången 1999, ett år senare fick AC Schnitzer bara hållit ögonen på ALMS när Mario Theissen var ansvarig för BMW: s comeback i Formel 1 med Williams-teamet, framtiden låg i Jens Marquardts händer sedan de lade ner Formula E-satsningen efter säsongen 2020/21 men licensiering av LMP2-chassits konstruktionsarbete kommer baseras på någon av de fyra vagnmakarnas säregna projekt.
https://www.autosport.com/wec/news/bmw-to-make-le-mans-return-with-2023-lmdh-prototype/6555488/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar