I en artikel skrivet av Vi Bilägares Erik Söderholm är både Lancia och Alfa Romeo på väg att räddas enligt plan från Stellantis koncernboss Carlos Tavares uppgifter som hämtats ur Autocars tidigare kolumn, för Alfas del går försäljningen trögt under första kvartalet, antalet sålda bilar gick ner till uppemot 10 000 exemplar, hälften så mycket som Jaguar och bara tredjedelen mindre än vad Porsche mäktade till.
Märkets klassiska modell GTV blir återuppväckt till en hel modellserie när den eldrivna fastbacken kommer klassas som deras flaggskeppsmodell, drivlinan ska hämtas till viss del från resten av bolagets grannar för att spara mycket i utvecklingskostnader medan formgivningen omhändertas av en spanjor som tidigare ansvarat för Seats nyckelmodeller även om Alfas ordförande Jean-Phillippe Imparato sa enligt en press release att de har potential till att bli ett globalt premiummärke inom Stellantis.
Lancia återuppväcks genom elektrifiering under de kommande fem åren med bygget av en småbil, en kompakt crossover och deras första moderna halvkombi sedan Deltan förpassades till historieböckerna, om cirka tre år blir Lancias nya småbil eldrivet respektive bensindrivet medan deras framtida crossover ska enligt uppgift använda litiumjonbatterier och det är oklart vilka länder som tar ansvaret till försäljningen av Lancias kommande modeller, uppdraget utförs sedan i somras av f.d. Citroëndesignern Jean-Pierre Ploué som tidigare ansvarat för de runda former som gjort C3: an, C5: an, C6: an och C8: an till stora publikfavoriter även om Stellantis assisterande ordförande Johann Elkann fått erkänna Lancias brist på resurser som uppdagades för drygt tio år sedan när omstruktureringen var aktuell redan våren 2012.
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-uppgifter-sa-ska-alfa-romeo-och-lancia-overleva
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/sa-ska-lancia-aterfa-sin-forna-glans/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar