Specialutgåvor av en känd halvkombi från Peugeot hade genom åren klassats som definitiva rariteter, för ett par år sedan var 208 GTi folierad med grå texturfärg en hyllning till 205 GTi: s 30 års jubileum men om man spolar tidevarvet bakåt till början på 90-talet kunde Peugeots mest ikoniska modell säljas i tre olika utgåvor för att förstå prestandaversionens succéartade historia, 205 GTi Griffe såldes enbart i Frankrike, Nederländerna och Tyskland i fluorgrön basfärg och hade äkta läderklädslar, styrservo, ABS-bromsar och glastak när luftkonditioneringen lämnades ut, mest sällsynt av alla i GTi-skaran var Radio 1-utgåvan som konstruerats till firandet av BBC Radio 1: s 25 års jubileum och alla 25 exemplar såldes i svart basfärg med Speedline-fälgar ur en vanlig 1.6 GTi och monterat en bilradio som standardutrustning.
När man tänker på flera saker under skalet på en Peugeot 205 Gentry är fördelen många för en bil som är lik originalet med fina köregenskaper och spänstig feedback i kuggstången, 1.9 liters raka fyran tappade en del kusar jämfört med 205 GTi (105 hästar istället för 126), lagt in en automatlåda, läderklädslar inklusive träfernissor och eluppvärmda backspeglar, den såldes i enbart två lackeringar (Grön Sorrento & Beige Mayfair), hjulupphängningen härstammade från en 1.6 GTi med små justeringar på skruvfjädringens bussningar, körupplevelsen var inte så värst utomordentlig som originalet men automatlådan förstör dess roliga X-faktor helt och hållet, jag vill hellre ha en vanlig 205 GTi med racinginspirerad manuell låda än en raritet med dyra interiördetaljer och kofångare ur originalvagnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar