Om man avstår från att köpa en SUV i begagnatmarknaden finns det ett bättre alternativ till tjänstebilisternas förtret, svaret ledet till en klassisk marknadsledande familjebil från Renault och det är en Espace RXE med en V6: a ur en Venturi Atlantique 300 fast utan sportvagnens turboaggregat.
Designen på Renaults mest kända familjevagn är signerat Patrick Le Quément exteriört på alla fyra hörn i ett tidigare inlägg som jag skrivit för ett par år sedan och påminner starkt om mellanklassbilen Laguna fast lite uppvuxet i grunden, kabinen möblerades om med mycket grundlig utveckling när det gäller instrumentpanelens telematik, klimatanläggningen har separat funktion för både förare och passagerare men det bästa med en modern MPV-klassiker är att den känns användarvänlig på ett eller två sätt, anledningen till detta är busenkelt, tredje generationens Espace har en lastkapacitet på 275 liter med alla sju säten intakta och får bara tillräckligt med plats för två set golfbags, med bakersta raden borttaget är det uppemot 600 liter bagage och som högst kan siffran landa på 2 850 liter om man får bort alla baksäten som byggde på Renaults uppfinningsrika "räls-system", själva instrumentpanelen har en velourfernissa som matchar stolarnas tygklädslar, jag som chaufför tycker att Espacens veloursäten är en bättre alternativ än de otroligt svindyra lädersitsarna eftersom det är extra viktigt att man ska sitta behagligt och skönt på frirullande hjul och vid lunchdags på parkeringen med resten av familjen är det bara bra att öppna handskfackets undre lager och få tag på lite käk utan att spendera flera tjugolappar på pizzerians basmeny.
Tidigare hade jag grävt mycket information om instegsnivåernas olika motorutbud men vad som är viktigt i detta inslag är bilens sexcylindriga bensinmaskin, det fanns enbart i modellens högsta utrustningsnivå RXE på de tidiga årsmodellerna (1997-99) och det är ju faktiskt detta jag verkligen hålla ögonen på fram tills den övergick till Grand Espace Initiale senare i livscykeln med tanke på dess dyra ingångspris, motorn med 24 ventiler, fyra per cylinder utvecklade 194 hästkrafter, drivkällan var på sin tid bara länkad med en fyrväxlad automatlåda vilket är bra för tjänstebilister att lugna ner på tempot en aning bakom ratten eftersom statistiskt sett hade bilägare med Tiptronic-lådor löpt mindre risk för stress än de ultramoderna växelväljarna som sköter elektroniskt.
Jag vet att körupplevelsen i en Renault Espace RXE V6 är lite annorlunda jämfört med en vanlig Espace med fyrcylindrig Volvomotor under huven, framvagnen kändes lika stabilt på såväl korrugerad väg som nybelagd asfalt, fjädringskomforten kändes mindre stötig i kryssningsfart, styrförmågan är nätt och jämn beroende på olika kurvors doseringsgrad, automatlådans växelreglage sitter lite för nära ratten eftersom anledningen till varför ligger bakom flaskhållarnas placering undertill mellan förar- och passagerarsätet med handbromsen på korrekt ställe jämfört med Peugeot 806 vars parkeringsbroms sitter till vänster närmast dörrlisten, induktionsljudet på V6: an knastrar inte vid låga farter om det är dags för skolskjuts men om man har bråttom till ett möte på finanskvarteret kan gasresponsen se till att motorns ljud i varvregistret vara civil och spänstig, trots det tillräckligt fina men samlade åkkomforten är det mycket lättare att byta topplockspackning vid full service om det inte finns ytterligare fel i kamremmen eller tändspolen, byte av kolvringar, vevstakar och ventilfjädrar utförs regelbundet vart 15 000: e kilometer inklusive en bättre koll på bromsvätskan innan det är dags att byta bromsbelägg.
Omtyckt av småbarnsfamiljer och tjänstemän emellan betraktas Renault Espace RXE V6 som en tydlig alternativ i begagnatmarknaden än de dyrare tillskotten med feta däck och fyrhjulsdrift, för mig var den rymlig, förfinad, lättkörd och multifunktionell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar