lördag 25 september 2021

Fyra cylindrar med högtrycksinsprutning

Under midsommaren hade jag suttit klistrad framför datorskärmen och sett en gammal utbildningsfilm från Peugeot om hur fungerar en fyrcylindrig bensinmotor med högtrycksinsprutning som gick under kodnamn EW10D.

PSA-gruppens högtrycksmaskin (HPi-motorn) var avsedd för att minska bränsleförbrukningen respektive klimatavtrycket, först gick i produktion vid slutet av september 2000 när den monterades på en 406: a innan koncernkollegan Citroën C5 höll på att gå mot försäljning efter lanseringen under samma tidsperiod, tre år senare var HPi-motorn på 138 hästkrafter försatt i arkivet p.g.a. en förhållandevis låg efterfrågan då tjänstebilisterna valde antingen de bensinsnåla dieslarna eller en prestandamässig V6: a med den kultförklarade Tiptronic-lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar