Citroën Xantia fyller 30 bast i år och med det så skall jag lägga in ett gammalt klipp från BBC: s program "Classic Top Gear" med Tiff Needell framför kameralinsen.
Skillnaden mellan tre olika hjulupphängningssystem hängde i balansen på en stängd racerbana i Satory där testkörningen hade pågått, en vanlig Xantia med 1.8 liters bensinmaskin, länkarmar och spindelled fram respektive fristående bakre fjädring ansågs vara en bästsäljare för de yngre köparna, främst åldersgruppen 25-35 varpå telekombolagets boss ville föredra en med andra generationens gashydrauliska fjädring vid namn "Hydractive II" som har en tvåliters rak bensinfyra med turboaggregatet emellan gasspjället och insugsröret.
Vissa journalister vet att en Xantia med Hydractive II inte har en perfekt väghållning som på den större XM eftersom den kränger och wobblar på långa kurvor i hög fart, lösningen knäcktes på ett nafs nere på Citroëns forskningscentrum ett stenkast därifrån och namnet på fjädringssystemet heter "Activa", idén med Activa-fjädringen är busenkel, man tog bort delar av krängningshämmaren och ersatt dem med hydrauliska domkrafter fylld med filspån inuti, omborddatorn ska känna igen hur karossen får 0.5 graders motlut och låta föraren parera kursändringen i hopp om att hålla bilen rakt i utgången av en feldoserad kurva och i klippet fick TV-personligheten klargöra att åkkomforten känns bättre och mer klistrad än med den konventionella fjädringen, lustigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar