lördag 23 september 2023

Tävlingsteamens klasskillnad

På YouTube i våras hittade jag ett gammalt videoklipp från den australiensiska standardvagnsracingen 1994 där det pågick en skillnad mellan två separata enheter på paddocken.

Network Sevens TV-analytiker på den tiden Mark Oastler säger i början på inslaget att en V8 Supercar-bil ser förvånansvärt identisk i specifikation gentemot en vanlig tjänstebil och debatten som urskiljer ett fabriksteam och ett satellitteam, proffsen som till exempel Fred Gibsons stall hade sjusiffriga resurser sett till företagets budget och sparkapital bortsett från dess stora framgångar i mästerskapsnivå med fyra titlar på de fem senaste åren inklusive två raka segrar på Mount Panorama.

Motsatsen däremot går till Trevor Ashbys företag Lansvale Racing ställde upp med bara en bil men fick så småningom utöka till två bilar de kommande åren när resurserna flödade fram via unga förare från de mindre formelbilsklasserna, här fick Lansvale-stallet bara slåss om äran istället för den sammanlagda segern och klasskillnaden mellan de båda enheterna nästan suddats ut redan 2005 när Tasman Motorsport slogs mot HRT, Stone Brothers eller Triple 8 om Pole position eller över 161 varv runt Bathurst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar