Åtta år med befarad dieselfusk utan slut är något som flera motorjournalister försöker knäcka sin version av Da Vinci-koden, som tidigare aviserat kunde en korrespondent på franska biltidningen L'Argus skriva en ganska lång insändare om Volkswagens franska ledarstab som anklagats för en allvarlig brottsrubricering innan det hunnit bli preskriberat på appellationsdomstolen i Paris.
Volkswagen själva lämnade in det sista ordet redan i mitten av mars när en jourhavande åklagare och två högt uppsatta affärsjurister hade sagt två gånger om de senaste två åren hur det tyska bilfabrikatet hanterat situationen kring manipulation av koldioxidutsläpp på de befarade dieselmotorerna, risken för dubbel bestraffning livnärde sig för mer än fem år sedan när Wolfsburg-firman dömdes att betala en niosiffrig böteslapp med tanke på vittnesmålen som lämnats in av olika Folka-ägare bosatta i USA, det potentiella utropstecknet jag hittat är ett utdrag från WHO som klargjorde redan hösten 2012 att dieselpartiklar anses vara cancerogena p.g.a. just en alltför hög kväveoxidutsläpp men Dr. Martin Winterkorn på den tiden vägrade lyssna på vad arbetskollegorna fick säga i full hemlighetsmakeri och anklagelserna vällde in på arbetslokalerna men ändå bötfälls med kolossala summor utöver 10 % avdrag i årsbeskedet efter domslutet som angavs av rättsskiparna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar