Vi är framme mot säsongens sjätte VM-deltävling i långloppsracing efter att ha upplevt den senaste tidens fest som gick på banan där "Cavallino rampante" med en stor supporterskara ville komma åt en värdig succé och när förare och personal landade på Fiji Speedway kan regelverket kring prestandabalansen vara en nöt att knäcka, inte minst hos de stora lagen med flera miljoner kronor i varsin budgetreform.
Första kolumnen efter sommaruppehållet handlar om BMW Team WRT: s testprogram inför VM-säsongen 2024 när en körklar chassi som byggts i München levererats till lagerlokalen där Vincent Vosse jobbar dygnet runt innan man samlar in mycket data på Motorland Aragon, ägaren själv sa till Autosports journalist Gary Watkins att programmet gick som det ska med större framsteg och BMW Motorsports högsta chef Andreas Roos utvecklade att modell M Hybrid V8 rullade på utan tekniska bekymmer tack vare genialiteten från såväl ingenjörsteam som utbildade mekaniker på sidlinjen, förarna i fråga Jesse Krohn, Dries Vanthoor och Sheldon van der Linde spände fast bältena och kört lika många kilometer till antalet utan någon vetskap från de högt uppsatta i ledningen, tillkännagivandet av nästa års laguppställning är fortfarande under vidare utredning på arbetsbordet efter att Dan Harper och Max Hesse rattat varsin stint utanför bild.
Mitt under VM-hysterin som pågick i somras hade just BMW skopat fram en lämplig värvning i form av Formula E-stjärnan Robin Frijns; enligt det bayerska fabrikatets högsta chef Andreas Roos så formulerade han kring nederländarens erfarenheter inom långloppsracing som mångfacetterat med direkt inblandning i testprogrammet, för kännedom hade hans karriär med GT-bilar inklusive DTM gått flera steg i rätt riktning, däribland segrar sammanlagt på olika evenemang som exempelvis Bathurst 12 timmars eller varför inte Nürburgring 24 timmars i en Audi R8 LMS och kommer så småningom möta kollegorna i fabrikssatsningen varpå Lamborghini som redan utfört ett testprogram på Imola ville skicka några förstärkningar till ekipaget som satsar dubbelt nästa år, kanske kan Raffaele Marciello vara den som Giorgio Sanna ville helst hålla ögonen på tillsammans med andra förare på radarn.
Ett skadeavbräck hos Peugeot är den grej som Jean-Marc Finot och hans wingman Chip Ganassi inte ville ha, lagets schweiziske stjärnskott Nico Müller bröt nyckelbenet efter en krasch på sin mountainbike, han valde via pressuttalande att tacka läkarteamet som tog hand om honom på operationsbordet med full satsning på återhämtningsarbetet och kommer vikarieras av Stoffel Vandoorne men tekniske direktören Olivier Jansonnie tycks inte låta bli den lovande belgarens framfart sedan denne fått stå över förra höstens testprogram p.g.a. blindtarmsoperation. Förberedelserna är minutiösa på Maranello sedan AF Corse fått sina chassin plus reservdelar fraktade till Narita Airports Cargo-område innan raka vägen till racerbanan med full vy över Mount Fuji, myriaden av elektriska kablar lika med tillförlitlighet anses vara en nyckelfaktor i att utveckla bilen till målflaggan över sex, åtta eller 24 timmar och här förklarar testteamets ansvarig Giuliano Salvi och fordonsingenjören Davide Piccinini tillsammans med Bénédicte Prioul om hur de båda ledorden skapar en ganska komplex länk i att överföra data till basen och se efter diverse problematik med viktiga delar som kolvringar, däcktryckssensorer, differential och KERS-systemet.
På Fuji Speedway har fredagens båda träningspass präglats av omkastningar i toppen av trädet, sent på natten svensk tid fick AF Corse Ferrari påbörja helgen med att vara etta och tvåa före bästa Peugeot eftersom det är just de här toppteamen som ville streta emot Toyotas kontringsspel till resten av tävlingshelgen, mitt emellan satellit-Porscharna låg bästa LMP2-ekipage med David Heinemeier-Hansson som noterade passets snabbaste varvtid i kategorin, bland GTE AM-bilar fick Francesco Castellacci i Vistajet AF Corses åldrade produktionsvagn sätta käpparna på Aston Martins hjul innan hemmafansen visade total respekt när de båda fabriks-Toyotorna blev snabbast i eftermiddagspasset före Antonio Felix da Costa ombord den bronsfärgade Porschen trimmad av JOTA.
Kvalificeringen gav lite extra krydda när produktionsbilarna var först ut bland de deltagande i årets näst sista deltävling, de nykorade mästarna Corvette får nog se upp för TF Sports respektive Dempsey Protons överlägsenhet över ett varv än att vara jämn i en specifik del av banan men klarade av pressen genom att ta hem Pole position med bara tre hundradelar före kvalspecialisten Sarah Bovy; i den mindre prototypklassen blev Philip Hansson bäst i kvalrundans andra segment medan landsmannen tävlandes för samma team (United Autosports) Oliver Jarvis flaggades av som trea bakom Louis Delétraz och Prema Powerteam respektive Signatech Alpine var chanslösa mot Ferdinand von Habsburgs fart i en WRT-trimmad Oreca, planenligt fick Toyota stå pall med att låsa in båda sina bilar i första startled men överraskande nog hade AF Corses förare tappat fattningen när motvinden ställde till hela utgångsläget och det var ju första gången den här säsongen som årets Le Mans-vinnare fått se sig slagna av Porsche Team Penske sett till väderlek eller gummiblandning som använts, även Peugeot hade klantat till sig när valet av däck spelade en viktig roll inför tävlingsdags natten till söndag svensk tid.
Till väga hade racet över sex timmar dragits igång med pompa och ståt framför 54 000 åskådare som hejar fram gänget i rött, vitt och svart med startnummer sju och åtta på noskåpan, nere vid första sväng uppstod lite ruffel och båg med kalla däck när Michael Christensen kolliderade med James Calado; säkerhetsbilen kallades ut för att få väck argentinaren Luis Perez Compancs privatanmälda Ferrari 488 GTE ur avåkningszonen och efter vidare utredning fick tävlingsledningen besluta att straffa dansken i fabriks-Porschen för tjuvstart, vid första omgången obligatoriska depåstopp har det framkommit rapporter om något otillåtet i samband med Calados besök för service trots att fajten om segern pågick mellan tre olika fabrikat med Peugeot som potentiella uppstickare längre bak i Hypercar-fältet, huvudvärken fortsatte att plåga för Eduardo Freitas bakom stationära datorns knappsats när många varningsflagg tilldelades till förare som struntat i "Track limits", en av dem är Ben Keating som rapporterats för två separata förseelser, den ena är för att ha vägrat visa upp de orangea lysdioderna och den sistnämnda är 30 sekunders strafftid för en oundviklig kollision med schweizaren Thomas Flohr i Vistajet-sponsrade Ferrarin i GTE AM-klassen.
Halvvägs in i loppet så leder Porsche Team Penske i varje fall med Kevin Estre bakom ratten före José Maria Lopez jagandes i Toyotan med hjälpryttaren Ryo Hirakawa precis bakom, över minuten bakom ledarklungan åker Toni Giovinazzi respektive Nicklas Nielsen ganska konservativt ombord varsin Ferrari medan Peugeots inhoppare Stoffel Vandoorne ligger kvar som sexa med god marginal ner till utbrytargruppen ledd av Will Stevens i den bronsfärgade satellit-Porschen och sedan har grafiken flaggat upp en bestraffning för Richard Westbrook i den blåsvarta Caddyn, han tros ha åkt brett utanför mer än tre gånger på samma ställe och därför måste han kila in för en Drive Through vilket tappar värdefulla sekunder ner till Paul di Resta i den andra Peugeoten och Esteban Guerrieri i Vanwallen också får en straff tilldelat av tävlingsledningen men den här gången för att ha orsakat en kollision med Ben Hanley uppför sista kurvan.
Nästa smäll tillkom när AF Corses båda förare i spurtsträckan höll nästan på att byta plats med varandra, ombord Cadillac nummer 2 satt Earl Bamber och uppgav via radio att han hade dragits med ett allvarligt fel i framvagnen, jag synnerligen gissar att han förlorade vänster framhjul under acceleration men också förstört delar av länkarmen, för hans och resten av ekipagets del är reparationskostnaden svindyr vilket tär på frustrationen hos General Motors operativa chef Laura Klayser och tiondeplatsen togs över av Neel Jani i den kritvita Dempsey Proton-Porschen, tre varv senare kunde Antonio Fuoco köra förbi sin landsman Alessandro Pier Guidi som försiktighetsåtgärd satt av Crew Chief Ludo Lacroix och Kamui Kobayashi fortsätter att ånga på tillsammans med lagkompisen Brendon Hartley trots hård press från André Lotterer i Penske Porsche #6, planenligt kommer Toyota dra iväg som världsmästare i konstruktörstabellen om resultatet står sig trots ett sent "Kod 60" alla hade varnat mycket om och det ser ut så när dubbelsegern förlänger det japanska fabrikatets milslånga dominans på hemmaplan sedan 2016, för Ferraris vidkommande anses poängplatserna vara mindre viktigt och Porsche Team Penske vinner ännu en pallplats, deras första sedan Portimao tidigare under säsongen, i LMP2 fick WRT vinna dragkampen mot United Autosports genom Robert Kubicas starka avslutning före Filipe Albuquerque och Robin Frijns; bland produktionsbilarna var det ingen snack om vem som vann efter att titelkampen avgjorts så pass tidigt, här på japansk mark säkrade Vistajet AF Corse tävlingssegern med Davide Rigon på spurtsträckan trots tvivelaktigheterna ur den sylvassa tråden, yngst i startfältet Ritomo Miyata hade tystat kritikerna med att ta hem sin första pallplats i VM-sammanhang som inhoppare detta efter att Daniel Serra tvingats stanna hemma och förnyar pappersarbetet på konsulatet och tredjeplatsen togs av Nicky Catsburg med arbetskollegorna Ben Keating och Nico Varrone i Corvette Racing.
Efter en hyllad besök i det teknikstinna landet kommer alla ekipage vända till Mellanöstern och för en sista skjuts om titelkampen nere på Sakhir International Circuit i Bahrain.
https://www.autosport.com/wec/news/bmw-m-team-wrt-kicks-off-wec-preparation/10488002/
https://www.dailysportscar.com/2023/08/28/vandoorne-to-stand-in-for-injured-muller-at-fuji.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-at-fuji-for-round-six-of-fia-wec
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499p-electronics-and-reliability
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/giovinazzi-with-ferrari-i-have-fulfilled-my-dream
https://www.gazzetta.it/Auto/07-09-2023/fia-wec-la-rivincita-di-antonio-giovinazzi.shtml
https://www.autosport.com/wec/news/wec-fuji-ferrari-leads-first-practice-from-peugeot/10517502/
https://www.autosport.com/wec/news/wec-fuji-toyota-flexes-its-muscles-in-second-practice/10517588/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/positive-free-practices-for-ferrari-499ps-at-fuji
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferraris-start-from-third-row-at-6-hours-of-fuji
https://www.autosport.com/wec/news/fuji-wec-toyota-sees-off-porsche-challenge-for-victory/10518473/
Möt Toni Giovinazzi i en exklusiv intervju på Ferraris officiella YouTube-kanal
Giuliano Salvi, Bénédicte Prioul och Davide Piccinini ska ge oss en direkt inblick bakom racerbilens elektronik och pålitlighet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar