Journalisten Géraldine Gaudy från franska biltidningen L'Argus hade redan tidigt i våras skrivit en analytisk kolumn gällande moderna klassiker på Europas allmänna vägar, ni vet s.k. "Youngtimers" som de flesta bilfanatiker ofta kallar på löpsedlarna.
För bilägare med tjugofem eller trettio år gamla klenoder i garaget så vet man inte värst mycket om vad energikris är för något, bara för att framstegen visat sig vara dramatiska i och med paradigmskiftet lutar åt elektrifiering på ena sidan men motsatsen förblir vågat när syntetbränslets ingress är fortsatt i vänteläge och statistiken säger att antalet sålda klassiker gick upp med sex procent slutet på hösten 2022 jämfört med vad det var för två år sedan i ungefär samma tidsram.
Sett till karossform kunde man bevisa för lobbyisterna i olika arbetskretsar att nästan fyra femtedelar av Youngtimer-marknaden i cirkulation är vanligen halvkombin eller sedaner, förstaplatserna i respektive kategori togs av franska märken medan flugan i salvan bland sportcoupéer ansågs vara en BMW E30 M3 av alla kärror ute på boulangeriets hemvist, jag i varje fall tycker att en Peugeot 306 Break är fortfarande en stor favorit bland gamla herrgårdsvagnar från 90-talet om inte en tredjedel av bilägarna lutat åt en Renault Espace II eller III som älsklingen i garaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar