Till vissa bilfanatiker som kan mycket om Saabar från sjuttio- och åttiotalet hade bara en viktig vagn i modellskaran visat mer än bara extra PR-trick som föregångaren 99 Turbo fått utstå, bilen i fråga är en Saab 900 Turbo som dök upp på löpsedlarna hösten 1978.
Vid den tidpunkten var tennisstjärnan Björn Borg en s.k. "Poster boy" i reklamskyltarna som burit märkesemblemet från Trollhättan, även Ingemar Stenmark ingick i handlingen vid sidan om förardörren trots att dennes personbästa i antalet världscupsegrar på alpin skidåkning överlämnades till en viss naturbegåvning från Vermont flera årtionden senare, under huven satt en rak fyra på två liter med fyra ventiler per cylinder och lagt på en turboaggregat från Garrett som ger maxeffekten på 175 hästkrafter, inte illa för en mainstream-kärra på småvägarna, vattenkylningen infördes på åttaventilaren i och med att laddluftkylaren förblev standard på den fräsigare 16-ventilaren bara för att accelerationstiden minskade med bara två tiondelar jämfört med andra halvkombin i klassen.
Efter femton år så togs den gamla generationens Saab 900 ur cirkulation och ersattes med den nyare modellen som faktiskt delar en tredjedel av komponenterna från systerbilen Opel Vectra.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/saab-900-turbo-var-modellen-som-blev-kandisarnas-favorit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar