Minskad koldioxidavtryck har varit en ganska het samtalsämne på plaketten enligt en kolumn satt av Teknikens Världs journalist Sanne-Väli Tainio; här fick man veta att EU-kommissionen valt att skärpa lagförslaget från och med 2035 genom bannlysning av allt fossilt på våra vägar men svenska parlamentariker krävde en strängare motion från och med anno 2030 samtidigt som elbilsflottan väntas utöka med mer laddstationer per area vid parkeringsplatserna.
Forskare på Chalmers i Göteborg utvärderade gjorde en närmare blick på de s.k. elvägarna och hur det används under färd, underhåll av en elbilsbatteri kan minska drastiskt p.g.a. elnätets belastning över ett dygn och sannolikheten att införa vilken typ av ledning bör vara en metodisk fråga, antingen kan elslingor på vägrenen vara kostnadseffektivt eller byggandet av ledningar ovanför vägnätet som efterliknar den dåvarande trådbussens primära funktion och med det kan behovet att ladda när vagnen står still bli sänkt med 70 %.
Studieförfattaren Sten Karlsson klargjorde att idén med två tredjedelar mindre räckvidd under färd leder till en kombination av olika saker, behovet av råvaror sänks och gör att konsumenten ser över elbilens fullständiga ingångspris inklusive sättet att beakta affärsmodellen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar