Inför nästa veckas pilgrimsfärd till Bathurst kommer jag lägga upp ett nytt inlägg som rör standardvagnsklassikern över tusen kilometer, det rör sig om ett videoklipp som lades upp av en jättestor V8 Supercar-fanatiker och gillat Mark Larkhams argumentering på hur man ska bemästra berg- och dalbanan genom sex och en halv timmes tävlingsdistans.
På en genomskinlig tavla fick "Larko" rita hela bansträckningen och sedan börja kommentera faran som livnär sig i varenda sektion, exempelvis glöm inte att dubbelkolla bromspedalen nere i Griffin's Bend, Sulman Park och slutet på Conrod Straight in mot The Chase.
Vid första kurvan "Hell corner" så skapar man en konstant ingångshastighet precis före accelerationspunkten men var inte girig när man placerar höger hjulpar över betongkanten, i mina ögon är The Cutting banans tuffaste sväng för det finns bara en ideal linje på den blinda vinkeln före apex cirka 60 meter senare och när man kommer upp mot Sulman Park behöver du räta till ratten och undvik muren till vänster innan armmusklerna börjar värka i uppemot 175 km/h på Reid Park och McPhillamy Park, i den ena av två vänstersvängar så ser man en kloakbrunn och använd den som referenspunkt om servostyrningen svarar korrekt, om inte så släpper du ratten och krocka med muren i nästa sekund.
Störtloppet från Skyline till Forrest Elbow är till de flesta förare som kom hit och kört här kallat för banans mest tekniska del, här kan man skruva och trixa som en gymnast, emellan sektionens viktigaste kurvor så slår man högerdojan i mattan tills LED-ljusen slår rött då varvstoppet skallrar i 7 500 rpm innan bromspunkten och varningsmeddelandet före användning av all krut genom Conrod Straight säger allt, var medveten om vad som sker härnäst eller försvara dig från en bakomvarande konkurrent.
Jag bryr mig om vilka bilar jag hade kört på ett TV-spel eller i den verkliga världen, före ingången mot The Chase så når bilen upp i maxfart (ca 300 km/h) och svänga in i den lilla vinkeln innan man trycker den blytunga högerfoten väldigt hårt för att få stopp på framvagnen utan en rejäl upplåsning annars glider du rakt fram i periferin och sedan avslutar man det första av 161 varv genom att runda Murray's Corner och utför resten med din lagkompis om ingenjören tillåter enkel eller dubbelstint i varsitt pass.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar