I våras såldes en ganska sällsynt superbil från Jaguar för en astronomisk summa enligt en exklusiv kolumn skrivet av franska biltidningen L'Argus moderator.
En Jagga XJR-15 i gatlegal specifikation stod oanvänd i ett par årtionden med en ganska märklig historik å sin sida, om någon på den engelska firmans reception i Coventry sa att dess konceptuella efterträdare från 2011 C-X75 förpassades till arkivet innan produktion är den här bilen värt mer än bara en tävlingsinriktad uppenbarelse i skuggan av McLaren F1: s entré bland exotiska dyrgrip, totalt hade 53 stycken exemplar av modell XJR-15 byggts på början av 1990-talet, 27 av dem köptes av förmögna kunder medan de resterande hamnade i TWR: s ägo när enhetsklassen vid sidan om BTCC visade bara en tillfällig succé.
Med en spartansk förarmiljö och slanka karosslinjer hade den här Jaggan varit en klass för sig när det snackades om väghållning och köregenskaper på racerbanan, bakom bilens monocoque ruvar en kraftigt modifierad V12: a på sex liter, alltså samma typ av maskin som försett den legendariska Le Mans-vinnande racerbilen XJR-9 och klämmer 450 hästkrafter ur vevhuset, för att gå igenom historiken så köptes ju den här vagnen för dryga £620 000 till en japansk finansmagnat, därefter fick denne prata i telefon med en säljare från USA för att sedan fraktas till en handlare cirka tjugo kilometer väster om Sebring och otroligt nog hade den Mauritiusblåa Jaggan hamrats på auktion till ett högt ingångspris på cirka 1.2 miljoner Euro, det är nog därför som en gatlegal racerbil från min tidsålder krävs mycket omvårdnad från den nuvarande ägaren.
https://www.dagensps.se/motor/parkerad-i-32-ar-1-av-27-jaguar-xjr-15-till-salu/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar