måndag 21 april 2025

Anekdoter från Bologna

Återigen är VM-cirkusen i långloppsracing på besök i Regione Emilia Romagna och till den anrika motoranläggningen Autodromo Enzo e Dino Ferrari som står värd för årets andra deltävling, här vallfärdar bilfanatiker från världens alla fyra hörn för att bevittna tävlingshelgen som gått med idel öra men också har en bra grej i minnet och det är att heja på "Il cavallino rampante".

Inför tävlingshelgen på Imola så fick vi nya besked kring McLaren och dess Hypercar-planer till 2027, Automobile Club de l'Ouest respektive FIA hade välkomnat förslaget som ett steg framåt i programmets expansion efter de stora framgångarna i Formel 1, FIA GT-serien, Formula E, Extreme E och Indycar för att nämna själva listan. Enligt verkställande direktören Zak Brown kommer satsningen i kungaklassen bli ett genombrott ända sedan fabrikatet tog hand om Le Mans-titeln 1995 med produktionsracern F1 GTR, entusiasmen inom långloppsracing förlängs tillsammans med två andra nykomlingar som stämplats på kollegieblocket och McLaren fortsätter med sin kontinuitet i produktionsklassen på VM-nivå med GT3-vagnen baserad på en 720S, hela grevskapet Surrey står pall under nuvarande ledarskap efter att föreläsaren Ron Dennis tackades av från posten. På tal om förarmarknaden kan en f.d. AF Corse-anställd tillika frekvent Le Mans-besökaren Sam Bird vara det mest intressanta namnet att komma ihåg på Zak Browns signaturlista, 38-åringen själv sa i en intervju med Sportscar 365: s journalist John Dagys att han verkligen utvärderar sin framtid i toppen på en ganska lång karriär trots att han saknade långloppsracingen och dess stämning från alla möjliga vinklar.

Häromveckan publicerade FIA enligt Autosports långloppskolumnist Gary Watkins ett diagram på hur BoP-bestämmelserna inför årets andra deltävling på Imola såg ut i förhand, Porsche Team Penske efter en tuff inledning på säsongen i Qatar rullar ut sina bilar med en liten fördel jämfört med konkurrensen, det vill säga att de kör med elva kilo mindre barlast respektive fem kilowatt mindre i kraftåtgång, Signatech Alpine liksom Peugeot nöjde sig med att banta tjänstevikten på sina bilar medan Aston Martin, BMW och Cadillac fick lägga till extra vikt på vågskålen, sedan kommer vi in till AF Corse Ferraris siffror i prestandabalansens tabell för de tävlar efter trippelsegern senast i premiären med åtta kilo extra barlast och mycket riktigt en bråkdel mer kläm ur motorns cylinderblock.

https://www.fiawec.com/en/news/mclaren-confirms-fia-wec-hypercar-entry-in-2027/8250

https://www.autosport.com/le-mans/news/mclaren-to-fight-for-le-mans-24-hours-win-with-wec-2027-entry/10711445/

https://www.dailysportscar.com/2025/04/10/mclaren-confirms-hypercar-programme.html

https://www.autosport.com/wec/news/porsche-gets-11kg-weight-break-for-imola-wec-round/10713569/

https://sportscar365.com/lemans/wec/bird-extremely-interested-in-mclaren-hypercar-program/

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-at-imola-for-round-two-of-2025-fia-wec

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/499p-at-imola-giovinazzi-analyses-the-italian-track

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/history-of-ferrari-endurance-racing-at-imola

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-ahead-of-the-6-hours-of-imola

https://www.dailysportscar.com/2025/04/17/fia-wec-6-hours-of-imola-hypercar-preview.html

https://www.dailysportscar.com/2025/04/17/fia-wec-6-hours-of-imola-lmgt3-preview.html




Det bådar gott inför publikfesten på Autodromo Enzo e Dino Ferrari när träningspassen kändes som en vanlig dag på jobbet, sen i fredags morse satte Robert Kubica det snabbaste varvet i den gula Ferrarin med startnummer 83 på trösklarna, märkeskollegan Antonio Fuoco gjorde sällskap innan vändningen från konkurrensen klassades som ett lyckosamt lotteri under eftermiddagspasset, därefter på lördagen kan solskenet lysa och vägen att återta formen är delvis långt och traumatiskt hos vissa fabrikat med några av sina stjärnförare bakom rattfattningen, gliringen framför publiken blir allt hetare när klockan tickar mot noll för produktionsklassen som var först ut att kvala till Hyperpole och vid den tidpunkten kunde f.d. roadracinggeniet Valentino Rossi med drömläget att sätta ett flygande varv utan framförvarande trafik till Pole position före Heart of Racings kanadensiske chaffis Zach Robichon och för Vistajet Racing så blev det bara en fjärde startplacering i klassen, i tungviktsklassen blev Antonio Fuoco snuvad på andraplatsen i första kvalpasset tre gånger p.g.a. "Track limits", fransmannen Jean-Eric Vergne ombord den kvarvarande Peugeoten körde in som sjua; Robert Kubica slog till med en andraplats i Hyperpole efter att växellådan brast helt plötsligt på lördagsmorgonen men kvalet dock vanns av lagkamraten Toni Giovinazzi med sju tiondelars marginal ner till närmaste bil på rutnätet.




https://www.dailysportscar.com/2025/04/18/83-ferrari-tops-opening-imola-practice.html

https://www.fiawec.com/en/news/ferrari-begins-on-top-in-fp1-at-imola/8272

https://www.dailysportscar.com/2025/04/18/can-anyone-stop-ferrari-at-home.html

https://www.dailysportscar.com/2025/04/18/ferrari-bmw-set-identical-times-in-fp2-at-imola.html

https://sportscar365.com/lemans/wec/giovinazzi-vanthoor-in-dead-heat-in-imola-fp2/

https://www.fiawec.com/en/news/dead-heat-in-fp2-as-ferrari-and-bmw-prove-inseparable-at-imola/8275

https://www.ferrari.com/en-SE/hypercar/articles/6-hours-of-imola-2025-free-practice-lmh

https://www.dailysportscar.com/2025/04/19/51-ferrari-tops-incident-packed-final-practice.html

https://www.motorsportweek.com/2025/04/19/ferrari-1-2-in-hypercar-peugeot-third-after-disrupted-fp3-at-imola/

https://www.autosport.com/wec/news/wec-imola-giovinazzi-grabs-pole-in-ferrari-1-2-as-rossi-tops-lmgt3/10714962/

https://www.dailysportscar.com/2025/04/19/ferrari-locks-out-front-row-for-6h-imola-as-rossi-snatches-lmgt3-pole.html

https://fr.motorsport.com/wec/news/giovinazzi-pole-position-ferrari-6h-imola/10714915/

https://www.gazzetta.it/Motori/19-04-2025/wec-imola-valentino-rossi-in-pole-di-classe-lmgt3.shtml

https://www.gazzetta.it/Motori/19-04-2025/wec-imola-prima-fila-tutta-ferrari-la-pole-e-di-giovinazzi.shtml

Söndagens race över sex timmar bjuder på växlande väderförhållanden, precis som det var ett år tidigare när AF Corses ekipage missbedömde det strategiska spelet ifall det spöregnar men frågan är kan de faluröda vagnarna upprepa pallkänningen från höghastighetens tempel sommaren 2023 eller alternativt trippelsegern i premiären senast och svaret kan bli en kluring före målflagg innan solen går ner som en våg.

I år är det något bättre för oss Ferraristi när risken för spöregn svepte bort via en kallfront, ekipaget satsade på slicks runtom när tävlingen nådde så småningom halva distansen efter en disciplinerad start och långa stints med tillägg till en period bakom säkerhetsbil, en "Kod 60" och en "Virtuell säkerhetsbil" som ändrade det strategiska spelets komplexitet, med klar kontext fick krascherna ske in och ut ur Rivazza vid en specifik tidpunkt och därefter kunde duggregnet inte stoppa ledarklungans framfart men till hemmapublikens jubel fick Alessandro Pier Guidi sticka ifrån en alltmer pressad Kevin Estre ombord fabriks-Porschen trimmad av Team Penske, vid den sista timmen före målflagg hade solen gått ner när en tredjedel av fansen gick till närmaste värdshus för att äta middag och däckhanteringen inklusive kalkylering av bränslemängden lönade sig för AF Corses grupp tekniker. 

När klockan stannade på noll är det väl klart när Alè korsade mållinjen som segrare tillsammans med James Calado och Toni Giovinazzi i vad som är ett hemmarace för hela slanten, kyrkklockorna ljuder i varenda gata och spelade ett säkert gissningslek framför datorerna, sydafrikanen Sheldon van der Linde tävlandes för BMW Team WRT gick i mål som tvåa tillsammans med lagkamraterna René Rast och Robin Frijns medan Signatech Alpine tar tredjeplatsen och för Mick Schumacher är detta en lyckosam dag för Imola var hans pappas succébana där han vann San Marinos Grand Prix hela sju gånger, i produktionsklassen kunde Manthey Racing vinna brottningsmatchen mot WRT: s GT3-lag ledd av självaste Valentino Rossi trots kuggningen med Vistajet Racings Simon Mann som orsakade en långvarig gul flagg.

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-wins-the-6-hours-of-imola

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/6-hours-of-imola-2025-race-comments-lmh

https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/6-hours-of-imola-2025-race-lmh

https://www.fiawec.com/en/news/breaking-ferrari-maintains-perfect-start-to-2025-with-imola-triumph-1/8286

https://www.fiawec.com/en/news/forza-ferrari-prancing-horse-gallops-to-victory-on-home-soil/8287

https://www.dailysportscar.com/2025/04/20/ferrari-claims-home-win-after-thrilling-tyre-strategy-showdown.html

https://www.dailysportscar.com/2025/04/21/with-two-wins-in-two-races-ferraris-world-championship-push-rolls-on.html

https://fr.motorsport.com/wec/news/6h-imola-ferrari-vainqueur-devant-bmw-alpine/10715297/

https://sportscar365.com/lemans/wec/ferrari-af-corse-wins-strategic-6h-imola/

https://www.autosport.com/wec/news/imola-6-hours-ferrari-triumphs-from-bmw-and-alpine/10715425/

https://www.autosport.com/wec/news/why-ferraris-conservatism-didnt-deny-it-in-an-imola-wec-thriller/10715700/

https://www.corriere.it/sport/25_aprile_20/sei-ore-imola-ferrari-risultato-cb95d326-cd69-4f4b-a0d1-0838f033dxlk.shtml

https://www.gazzetta.it/Motori/20-04-2025/wec-imola-vince-la-ferrari-di-giovinazzi-valentino-rossi-secondo-in-gt3.shtml

https://www.roadandtrack.com/news/a64533507/ferrari-takes-its-first-home-hypercar-win-in-the-6-hours-of-imola/

https://www.motorsportweek.com/2025/04/20/51-ferrari-takes-hard-fought-wec-victory-at-imola/

https://sport.sky.it/motori/2025/04/20/wec-imola-ferrari-valentino-rossi-risultato

https://autosprint.corrieredellosport.it/news/pista/endurance/2025/04/21-8093775/6_ore_imola_una_ferrari_che_impara_dagli_errori_vince_in_casa_per_la_prima_volta_dal_73

https://www.eurosport.it/wec/6-hours-of-imola/2025/la-ferrari-vince-anche-a-imola-valentino-rossi-rischia-ma-chiude-sul-podio-in-lmgt3_sto23175169/story.shtml

https://x.com/FIAWEC/status/1914002725089509431

https://x.com/FIAWEC/status/1914006519743414483

https://x.com/FIAWEC/status/1914008781429649765

https://x.com/FerrariHypercar/status/1914033874348236921












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar