I Sochaux var märket Peugeot länge känd för sin konservatism på de större sedanerna, något som orsakat blytunga arbetsbördor på vardera sida av huvudkontoret och när modell 505 lanserades 1979 som värdig ersättare till den omåttligt populära 504: an som min morfar hade kört nästan hela sitt liv hade den byggts på samma teknik som sin ättling, den drevs med bakhjulen och stöds med bladfjädrar.
Genom åren var hela 80-talets klart stilrena vagn gjort ägare till en samtida BMW E28, Merca W123 eller Volvo 740 lite missuppfattade om hur stark dieselmotorn utan turbo egentligen är gentemot konkurrensen, enligt undersökning hade den s.k. "racerdieseln" bara 80 hästkrafter i och med att fördelarna innanför kabinen respektive under hjulhuset var kort och gott fyllda med traditionsrika fördelar såsom hög åkkomfort på långa resor och generös benutrymme i bakre sätesraden och om man anställer en privatchaufför kan det nog bli bättre att välja en 505 Turbo Injection i 1988 års specifikation som har tillräckligt med skjuts inuti förbränningskammaren och den accelererar snabbare från noll till hundra än den tidigare GRD-utförandet.
Bland nostalgitrenderna som ordvrängaren Calle Carlquist fick snyfta över på sin insändare var färddatorn där det förekom en "precursor" till röstaktiveringssystemet som de tyska premiumfabrikaten verkade rektifiera under de kommande åren, några exempel på dessa var påminnelse om säkerhetsbältet före färd, varning om vidöppna dörrar och till och med brådskande vätsketemperatur bortsett från låg tanknivå, snacka om "Space age-teknik".
https://www.vibilagare.se/backspegeln/peugeot-505-lockade-med-turbo-och-talande-farddator
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar