Franska bilmärken i marknadsandelen på grafisk nivå dalade med fyra procentenheter på finanspolitikens viktigaste fäste, när Erik Söderholm på Vi Bilägares redaktion använde sig av Dataforces färska diagram så talade felmarginalen en tydlig motsats.
Brist på reservdelar som fraktas till fabrikerna via flera underleverantörer under pandemin är en av faktorerna till varför bilförsäljningen sjönk ganska drastiskt, lika motvilligt var konkurrensen i generalist-klassen på andra delar av världskartan men rent kategoriskt har intresset för SUV: ar med bensinmotorer också sjunkit p.g.a. omställningen till hundra procent eldrift med syfte att tygla ner koldioxidavtrycket.
Peugeot med andra ord fick motta en del stryk av Volvo, Audi och Mercedes gällande körbarheten i elektriska SUV: ar om inte säljstatistiken i fritidsbilens segment fortsatte att gå lite grann uppåt med den omåttligt äventyrliga e-Rifter i ny skrud som konkurrerar med bland andra Ford Courier och Volkswagen Caddy, allra värst gick till Renault som genomgått finansproblemen ihop med läget att stanna kvar i Formel 1 som motorleverantör eller eventuellt fabriksstall under Alpine och trots ledarskifte kan dramatiken ta en bred vändning för att få stopp på den hätska stämningen mellan öst och väst.
https://www.vibilagare.se/nyheter/franska-marken-rasar-i-europa-med-ett-undantag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar