För en tid sedan hade jag läst en intressant artikel på Teknikens Värld om Uppsalabon Claes Edfeldt som ville köpa en ny Mercedes EQE, alltså en E-klass i elbilsplattform och tänkte äga den efter att ha sålt Teslan som företagsbil varpå den förstnämnda kunde användas som förmånsbil i fastighetsbolaget.
Fram mot sommaren 2023 hägrade barndomsproblemen innanför omborddatorns kretskort, varningslamporna blinkade fram och tillbaka, beteendet kunde inte botas ordentligt och därefter vid november månad samma årgång hade värmen försvunnit, bilen förpassades i felsäkert läge, svänger åt sidan för omstart och varningsmeddelandet försvann men hemma i kontoret så ropade Claes på förstärkning via telefon till Hedin Bils stationschef så att Mercan kan tas emot som garantiärende om inte felkoderna åtgärdas korrekt.
Sedan fick problematiken höjas då parkeringssensorn tjuter högt, SOS-knappen var belagd med allvarliga fel och inom loppet av ett år så hade den stått i verkstan för länge i hopp om att åtgärda felen i och med att elektroniken fortsätter krångla, sju gånger på sex månader för att vara exakt och via svarskuvert kunde Daimler AG: s svenska marknadschef inte ge några riktmärken och acceptans på dokumentering av felkoder djupt in i omborddatorns kretskort, mjukvarurelaterade fel som fanns påskrivet enligt rapport från fabriksarbetare i Sindelfingen hade uppdagats sedan tidigare eftersom de flesta fall som stod i arkivet blev sekretessbelagda innan en stor potential till återkallelse och man vet att alla Merca-handlare verkligen hanterar s.k. garantiärenden utan små undantag.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/mercedes-bilen-som-inte-gar-att-laga/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar