För inte riktigt länge sedan fick en förmögen fransos i medelåldern snappa upp en över 30 år gammal Peugeot 106 XN som såg fabriksnytt på alla fyra hörn, informationen om dess kondition övertygade journalisten Vincent Foultier som grävde fram bilens livscykel efter att den först registrerades på Bilprovningen i mitten av maj 1994.
Med de konkreta svaren inristade på kollegieblocket kunde L'Argus erfarne ordvrängare sätta direkt fokus på varför det fanns nya upptäckter kring varför den var en lågmilare med en väl städad interiöranordning, i en länk på "Le bon coin" vilket är Frankrikes svar på blocket.se så hade man i hemlig vetskap lagt upp ingångspriset på drygt 8 500 € vilket förvirrar Peugeot-fanatiker som ger märkets "Youngtimers" extra omvårdnad vid garageportarna, den aktuella ägaren som haft den lilla 106: an sedan 2022 ansåg att detta är en samlarbil som inte hamnar på museum utomlands och för kännedom så har motorn på 1.1 liter länkad med en 5-växlad manuell låda blivit servad av en auktoriserad mekaniker som kan det här med drivlinans körbarhet med omnejd.
Innan dess var fenomenet kring restaurerade bilar från min tidsålder en värdig snackis, enligt vittnesmål från en okänd avsändare var grannens kritvita Renault Clio årsmodell 1991 fångad på radarn sedan den rullade bara 100 mil på mätaren, summan låg på en bit under 12 000 € och den kostade lika dyrt som en ny Dacia Sandero varpå 106: an såldes till mannen bosatt vid esplanaden i Nice.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar