Världsmästerskapet i långloppsracing ägde rum på den sju kilometer långa berg- och dalbanan beläget i Ardennernas barrskogar, här enligt tradition kan genrepet inför bilbranschens anrikaste evenemang bli en avgörande match om segern med större press från vissa fabrikat i tabelltoppen.
Lagom till uppladdningen annonserade Porsche Team Penske en större ändring i laguppställningen som skulle åka till Spa via centrala Liège, f.d. Peugeot-chaffisen Nico Müller kommer tillsammans med Pascal Wehrlein ta över Campbells och Jaminets säten bara för detta race p.g.a. de sistnämndas bokar flyget till södra Kalifornien och tävla i WeatherTech-serien på just Laguna Seca, sedan kommer vi fram till förlängningen av Hypercar-klassens tidsfrist vilket är goda nyheter då WEC-toppen Frederic Lequien avslöjade att regelverket lever vidare till 2029 men tätt efter Genesis Racing som godkänt VM-programmet nästa år inklusive en massiv respons från McLaren Automotive och Ford kan beskedet om en potentiell kontinuitet till årgång 2032 bli fäst på kontorsbordet.
Visionen att expandera antalet bilmärken i långloppsracingens tungviktsklass möttes ju av beprövade trosbekännelser från såväl stallchefer som bilsportens olika fackförbund, bland andra GPDA och det renommerade avtalsfacket (Contract recognition board), vissa säger att konvergensen mellan LMHy och LMDh fungerar rätt och slätt oavsett siffror i prestandabalansen medan andra som Urs Kuratle värderade i GPDA: s favör att avtalets tidsfrist bådar gott i denna fartfyllda värld och diskussionsfrågan säger allt; Olivier Jansonnie från Peugeot Sport hyllade hans syn på fabrikatens s.k. familjesamling samtidigt som han fullkomligt kritiserar villkoren mellan olika plattformar trots planen på en separat klass för vätgasbilar leder till svårigheter.
I LM GT3-klassen får Iron Lynx genomgå ett förarbyte cirka två dagar innan den första pressträffen, det är ju så här att Stephen och Brenton Grove som äger ett V8 Supercar-team sedan 2021 efter köpet av bröderna Kellys företag med halva aktiekursen äntrar VM-serien i långloppsracing som värdiga inhoppare till Claudio Schiavoni och Matteo Cressoni; för kännedom så ådrog veteranen en liten skada i den lägre ryggkotan och kunde därför rehabilitera sig före Le Mans 24 timmars som högsta prioritet, på tal om teknikalitet i prestandabalansens uppgifter så tillkommer dubbla bakslag till både Toyota och AF Corse Ferrari, båda får en massiv ökning i tjänstevikt samtidigt som kraftåtgången dras ned med ungefär 19 kW, BMW gör sällskap bland dem som lägger en eller två extra påsar strösocker medan Peugeot, Aston Martin och Signatech Alpine tilldelas fördelen att öka motorns vridstyvhet med sju procent jämfört med senast på Imola.
https://www.dailysportscar.com/2025/04/25/porsche-confirms-muller-wehrlein-for-spa.html
https://www.autosport.com/wec/news/wec-set-for-another-hypercar-rules-extension-until-2032/10716485/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/the-499p-at-spa-fuoco-describes-the-belgian-track
https://www.dailysportscar.com/2025/05/05/iron-lynx-shuffle-the-pack-for-spa.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/ferrari-toyota-get-double-hit-in-spa-bop/
https://www.dailysportscar.com/2025/05/08/ferrari-on-top-in-spa-fp1.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/fuoco-leads-ferrari-1-2-in-opening-spa-practice/
https://www.fiawec.com/en/news/qatar-winners-kick-off-weekend-on-top-in-fp1-at-spa/8302
https://www.fiawec.com/en/news/porsche-hits-form-in-drama-filled-fp2/8304
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/6-hours-of-spa-2025-free-practice-lmh
Följetongen såg ut att rulla vidare för AF Corse med en betydligt övertygande första fria träningspass trots en rejäl viktuppgång, Peugeot visar sig vara i bra form men frågan är kan "Lejonen" tråckla sig på rätt köl efter en mycket produktiv torsdag och ta VM-historiens första Pole position sedan riktigt länge, Alpine och BMW känner sig konsekventa sett till varvtider under långa stints varpå de regerande konstruktörsmästarna Toyota fortfarande har löftet å sin sida, precis som Roger Penskes manskap i depågatans motsatta sida.
När kvalet inför lördagens race är på väg att startas via klartecken från tävlingsledningen skall sekunddramat förvandlas till mindre marginaler, helst en tiondel eller en hundradel beroende på fart eller grundinställning, först ut fick produktionsbilarna äntra scenen med varningsflagg som detekterar om någon vistats utanför markeringen och därmed raderas varvtiden från grafiken p.g.a. "Track limits", chansen till Pole position för AMR Spirit of Lehmann med Eduardo Barrichello äventyrades av Finn Gehrsitz tävlandes för Akkodis ASP-stallet ombord en Lexus RCF GT3; Francesco Castellacci blev tyvärr distanserad av Proton Competition-Fordarna samtidigt som landsmannen Valentino Rossi gled på tvären med sista raksträckan till Blanchimont i sikte.
I tungviktsklassen så lyckades alltså Peugeot i kvaltrim få hål på materialet, vid det första passet på 15 minuter hade Jean-Eric Vergne klockat sin 9X8 på identisk maxfart som Ferrarin genom Kemmel-rakan och hade slagläge inför Hyperpole men lagkompisen Stoffel Vandoorne ville ha mer, hans sätt att hålla vagnen i rätt riktning lönade sig och belgaren fick avsluta arbetsdagen med en fjärde kvaltid, över hundradelen långsammare än Toni Giovinazzi och överst på listan står Antonio Fuoco i den andra av tre AF Corses raketskepp efter att ha satt in en riktig rökare till publikens förtjusning.
https://sportscar365.com/lemans/wec/ferrari-leads-cadillac-in-final-spa-practice/
https://www.fiawec.com/en/news/ferrari-tops-both-classes-in-spa-fp3/8308
https://www.dailysportscar.com/2025/05/09/ferrari-lexus-take-6h-spa-poles.html
https://fr.motorsport.com/wec/news/ferrari-ecrase-hyperpole-6h-spa-peugeot/10721257/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/6-hours-of-spa-2025-qualifying-lmh
https://www.fiawec.com/en/news/fired-up-fuoco-prolongs-ferraris-peerless-pole-run/8311
https://x.com/FIAWEC/status/1920842355990581687
Vid tvåtiden i lördags drog startsignalen igång när racet över sex timmar runt världens mest notoriska racerbana innehåller många nervkittlande fajter om segern oavsett kategori med solskenet hängandes i traversen, med tanke på en trevande första varv så hade tävlingsledningen kavlat ärmarna och arbetat med att utfärda diverse bestraffningar till olika bilar som var vållande för olika förseelser, bästa exempel på dessa var Sébastien Bourdais som tjänade en alldeles för mild Drive Through-bestraffning för en oundviklig kollision på bil #5 och genom den första timmen som gått kunde hela startfältet sakta ner till racets första aktivering av en "Kod 60" p.g.a. Nicolas Pino som fick stopp i maskinen, därefter i den första omgången service hade AF Corse Ferraris mekaniker backat in Philip Hanssons bil för att byta ut en komponent som slutade fungera ordentligt.
Sedan fick fansen på läktarna bevittna en mängd med platsbyten både in och ut ur Kemmel-rakan men framförallt ledarbytet i samband med depåstoppet då Jules Gounon tog sig förbi Miguel Molina uppför Eau Rouge utan att kroka i varandra, ja och själva omkörningsmanövern påminner mig mycket om Felipe Massa som gav Juan Pablo Montoya en liten läxa riktigt länge sedan, halvvägs igenom loppet kunde ännu en gång larmet från domarkåren att tändas om när funktionärerna först bärgade Petru Umbrarescus Lexus som parkerade vid ingången mot Les Combes, längre in i nyckelperioden kraschade Sean Gelaels McLaren 720S efter att ha blivit knuffad bakifrån av en skenande Merca och den dubbla käftsmällen fick nästan fullbordas då Sébastien Baud fick se sig intryck av Eduardo Barrichello.
Med en timme och fyrtio minuter kvar av racet fick Peugeot #94 med Malthe Jakobsen bakom ratten som legat på en femteplats åka på en dyster sorti, länkarmen vänster bak brast efter en solklar kontakt med Robin Frijns i BMW #20 och även den fick hjulas in före målflagg p.g.a. tekniska problem och det strategiska spelet fungerade i AF Corses favör när de kalkylerade antalet liter som finns kvar i bensintanken, när klockan tickade exakt åtta på kvällen klev den förre världsmästaren i motocross Stefan Everts fram för att välkomna hem Ferrari #51 och motta målflaggan med stor lucka ner till systerbilen som körs av Nicklas Nielsen i avslutningsfasen, andra pallplatsen på tre deltävlingar den här säsongen är värt en större lönecheck för Mick Schumacher ombord sin blåa Alpine och tänk er att han kommer hyllas globalt precis som sin pappa, i LM GT3 så kompletterades Ferraris segerskörd med Vistajet Racings magnifika insats efter sex galna timmar framför TFT-skärmen, ekipaget i bil #21 med Alessio Rovera som avslutare gick i mål på förstaplats före den första av två Fordar som slagits om pallen hela vägen in i det sista och det här är bara en allmän träning inför den mest krävande av alla tävlingar i kalendern.
https://fr.motorsport.com/wec/news/ferrari-resiste-alpine-double-6h-spa/10721542/
https://www.dailysportscar.com/2025/05/10/ferraris-claims-1-2-finish-in-fuel-strategy-thriller.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/6-hours-spa-2025-race-recap-lmh
https://www.ferrari.com/en-SE/hypercar/articles/6-hours-of-spa-2025-race-comments-lmh
https://www.ferrari.com/en-SE/competizioni-gt/articles/6-hours-of-spa-2025-race-lmgt3
https://www.ferrari.com/en-SE/hypercar/articles/6-hours-of-spa-2025-race-lmh
https://sportscar365.com/lemans/wec/ferrari-scores-hat-trick-in-eventful-6h-spa/
https://sport.sky.it/motori/2025/05/10/wec-sei-ore-spa-risultati-gara
https://x.com/FIAWEC/status/1921265372323291426
https://x.com/FIAWEC/status/1921266250220507642
https://x.com/FerrariHypercar/status/1921266043944653026
https://x.com/EwanAWane/status/1921266453350617159
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar