Idag kan jag med en gång njuta av arkivbilderna från VM-deltävlingen i rally som arrangerats på både katalansk och korsikansk mark våren 1997 där asfaltsspecialisterna ombord olika fabrikat kan det här med hård körning i den högsta nivån på denna typ av väglag.
Tidigare under årgången var italienaren Piero Liatti en ganska angenäm figur bakom ratten, hans skicklighet råder speciella förutsättningar om inte hjulinställningen hade skruvats till den närmaste tiondelen inåt eller utåt för att få rätt viktfördelning mellan framaxeln och bakaxeln men motormappningen skiljer sig från det vi såg i Monte Carlo-rallyt med blixthalka i varenda vrå.
Nere i Peugeots servicetält har det varit någon form av en utklassning på de första sträckorna, vissa opinionsbildare tyckte på den tiden att de här raketerna utan turbo och enbart framhjulsdrift riktade mot en klar fördel jämfört med de fyrhjulsdrivna tillskotten som knastrar i full turbotryck och i slutändan så var poängvittringen något ljusare mitt emellan de större affischnamnen på resultatlistan, den obestridde kungen av asfaltskörning Gilles Panizzi tog hand om tredjeplatsen totalt bakom säsongspremiärens vinnare Piero Liatti och regerande världsmästaren Tommi Mäkinen visade vart skåpet skulle stå efter en enastående körning.
Sedan på Tour de Corse nästan en månad senare fick Gilles upprepa bedriften från det tidigare asfaltsrallyt men den här gången bakom Sainz och McRae trots att den sistnämnde överlevde en viltolycka i dimman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar