tisdag 27 maj 2025

Fyra ringar i ett bildspel

När man pratar om Audis moderna historia som bilfabrikat så tänker man om ett ökänt motto, det i reklamaffischerna handlar om tekniska framsteg med bara tre ord i en mening och heter kort och gott "Vorsprung durch Technik" men Giles Chapman inne på Autocars redaktion tog beslutet att lägga in en katalog av foton med Audi-modeller som gjort sig kända på olika underlag i nästan 60 år.

Enligt kuriosa från vissa bilhistoriker fick Auto Unions ägarbyte från Daimler till Volkswagen 1964 göra att DKW: s dagar förblir räknade med tiden i ett rökmoln, i takt med förvandlingsarbetet fick en DKW F102 en annorlunda grill med vad som idag innehåller kylarprydnaden i fyra ringar och lagt på en fyrtaktsmaskin istället för en äldre konfiguration, 1960-talets bilägarkultur höll så småningom på att ändra kurs när en Audi Super 90 drog igång det s.k. lyftet att gå från lönsamhet i liten peng till vardagslyx med dubbla förgasare som kan nå toppfarten på 158 km/h.

Den första egenkonstruerade Audin visades för allmänheten redan 1968 trots att man använde komponenter från den utdöda Wanderer respektive DKW med tillägg till specialiserade fjäderben, kabinen var rymlig med bra benutrymme på långa resor om inte byggkvalitén höll måttet sedan ägare till antingen en Rover P5 eller Citroën Traction Avant valde att inte ångra köpet på en prålig tysk vagn.

Audi 50 var småbilen som kunde ha fått "Premium credentials" i mitten av 70-talet med framhjulsdrift, tvärställd motorplacering för att passa ihop med en fyrväxlad manuell låda men problemet var att moderbolaget ville fortsätta göra anspråk på de fyra ringarnas designfilosofi och i de följande åren hade den blivit nedlagd sommaren 1978 p.g.a. Volkswagen Polos kontinuitet i försäljningskurvan tack vare dess säteskomfort både fram och bak.

Efter det bortglömda super-sedanen med en turbomatad rak femma som hade haft bra fartresurser kunde nästa steg i avancerad mekanik leda till rallyframgångar mot sina hårda konkurrenter, en Ur-Quattro var sportcoupén som alla ville vittna om på grusvägarna och man hör från långt håll hur turbon knastrar i hög fart genom VM-kalenderns specialsträckor, därför som Hannu Mikkola, Stig Blomqvist och Walter Röhrl tidigare sagt på sina memoarer att mästerskapstitlarna i denna fyrhjulsdrivna "Homologation special" var så pass betydande med allmän prestanda som högsta prioritet.

Flera år efter rallysegrarna som Grupp B-monster hade en del Audi-ägare funderat på att överföra vrålåkets upplevelser till något diskret på Autobahn, vissa tycker att en Audi 80 känns mer civil än värsta rivalen Mercedes 190E medan någon kunglighet sågs ratta en Audi 80 Cabriolet i antingen mintgrön eller midnattsblå karossfärg om inte den fotades hundratals gånger av giriga män med digitalkameran runt halsen.

Utvecklingen av aluminiumchassi i en klassledande lyxbil spås vara imponerande för över tjugo år sedan, visuellt kan den första generationens Audi A8 behålla några drag ur föregångaren som vunnit två raka DTM-titlar och jag ville förmodligen säga att den åldrades riktigt bra men värdeminskningen föll som en sten p.g.a. svindyra servicekostnader lika med obalansen i andrahandsvärdet.

Slutet av 90-talet på huvudkontoret i tyska Ingolstadt var fylld med goda minnen både på affärsmötet och på racerbanorna, 1996 släppte Audi en värdig rival till Ford Escort och Opel Astra vid namn A3 samtidigt som den lite större sedanen A4 i racingutförande hade prisbelönats med sju internationella titlar i standardvagnar och allt detta berodde på fyrhjulsdriftens användningsområde i olika väderförhållanden, utöver det kunde A3: an och den fräsiga S3: an rikta in sig åt yngre köpare innan nästa generation lyckades bli snäppet lyxigare med tillägg till en V6: a på 3.2 liter och Bauhaus-inspirationen fått sportcoupén TT att lyfta i stratosfären genom hela livscykeln.

Väldigt djupt in i Le Mans-satsningen var byggarbetarna på sina respektive fabriker otroligt lynniga sedan introduktionen av en A6 Avant med högre markfrigång och konkurrerar Volvo med sin arktiska best XC70, termen "Allroad" kändes som en skattesmäll av den värsta sorten och två tredjedelar av ägarna tycker att den kan klara av svåra terränger på samma sätt som en Range Rover trots att de resterande fick strula till med inställningarna på huvudmenyn.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/best-modern-audis-ever-made-0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar