Om jag ska gå igenom en fördjupad berättelse om kvartetten som gjorde direktörsbilens segment mer än bara konkurrenskraftig så krävs några osäkra kort i ett försök att rå på tyskarna som var sluga med sina detaljinriktningar, i Sverige inte minst var rivaliteten mellan två omaka konstruktörer lika hätsk under slutet på 70- och början på 80-talet medan faktabladet säger att nissarna från Torslanda höjde interiörkvaliteten ett snäpp uppåt jämfört med tiden då "Helgonet" blev en populär TV-serie.
Samarbetet mellan Fiatkoncernen och Saab stormade till på åttiotalets centra genom en fantastisk plan, majoriteten vet att Lancia, Fiat och Saab konstruerade sina bidrag till att konkurrera med Audi, Mercedes och BMW trots att Opel Omega av den första generationen inte varit på världspremiär ännu, senare i tiden kunde f.d. BBC-veteranen James May uttrycka i hyllningsfilmen om Saab att modell 9000 betraktas som tvilling till Lancias bidrag Thema, resonemanget kring att båda de här bilarna ser likadana ut innan de behövde krocktestas, Lancias ingenjörer beskrev krocktestresultaten som "Perfekt" varpå Saabs dito åkte på en komisk käftsmäll och samarbetet föll itu, enligt färsk retorik har Saaben större fälgar och en annorlunda bakaxel för att få väck passiv understyrning på blöt asfalt men det stoppar inte säljsiffrorna att dala gentemot de tyska premiumfabrikaten.
Här är berättelsen om Saab 9000 som jag hittade på YouTube:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar