L'Argus ordvrängare Stéphane Martin fick sent i höstas spendera tillräckligt med tid att skriva en exklusiv artikel om Renault-fabriken i Sandouville som redan där firat sin 60-årsdag.
Berättelsen om den stora byggnaden som färdigställdes av en rad entreprenörer tog sin början i slutet på maj 1964 då det var tänkt från begynnelsen att den kan användas som löpband vid tillverkning av karosseriet till en R16 innan den limmas ihop med drivlinan och hjulupphängningssystemet, efter drygt 1.4 miljoner exemplar som vävts samman kunde tillverkningsprocessen multipliceras i förväg år 1971 sedan R15/R17 tillsammans med R20/R30 varpå den sistnämnda titulerades till bästsäljare i hela Normandie.
Från och med 1983 kunde planerna på samproduktion av R25 och mellanklassbilen R21 för kännedom utgöra en solklar kontrast innan definitionen av "Lean manufacturing" hamnade på småbilsprogrammet än på tjänstebilarnas segment, därför som modellnamnen Safrane respektive Laguna och Vel Satis balanserats ut i försäljningskurvan bara för att det mitt emellan lyxtillskotten nådde två tredjedelar av köparna runtom i Europa, fjärde generationens Renault Espace masstillverkades här på Sandouville efter flytten från Matras förfallna högkvarter i Romorantin-Lanthenay fram till 2014 och sedan dess är det transportbilens sektor som dominerar karossbygget på fabrikens utbredda area, i dagsläget så har framtidsvisionen lutat åt en samproducerad elektrisk skåpbil med Volvo hamnat i varenda vrå på finansbilagorna men vi väntar på hur allt skulle ske från och med 2026 enligt nya planer framför styrelsens tavlor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar