Ikväll kommer jag summera ett exklusivt inlägg som handlar om bilsportevenemanget som gjort många förare, mekaniker, volontärer och fans lyhörda i årtionden, det här är min anekdot från den 93: e upplagan av Le Mans 24 timmars som tillför en samling berättelser från världens alla fyra hörn.
I förväg fick Automobile Club de l'Ouest tillsammans med FIA presentera den definitiva startuppställningen till bilsportens största höjdpunkt med ett par små överraskningar att tillgå, utöver de vanligaste namnen på VM-kalendern kunde Frederic Lequien och hans högra hand Pierre Fillon bjuda in Wayne Taylor Racing presented by Andretti tillsammans med Action Express Racing som återkommer till Circuit de la Sarthe med syfte att komplettera ett helt race utan teknisk knockout, Porsche Team Penske för tredje året i rad tillsätter en extra fabriksbil som direkt hjälp till VM-lagets planer att plocka dubbla poäng över de 24 timmarna oavsett väderlek, i LMP2 får 17 ekipage delta genom automatisk invitation i samband med Europamästerskapet i långloppsracing, nio av dem ingår i Pro/AM-kategorin och produktionsklassen LM GT3 innehåller 24 ekipage varav två back-ups om inte Dempsey Proton Racing var på väg att fylla in ett smalt utrymme för ytterligare en bil med Tristan Vautier infälld på utskriftspappret samt fick f.d. tennisstjärnan Roger Federer utnämnas till fanbärare inför startskottet.
Lagom till kalenderns största höjdpunkt på fyra hjul har det skett en del ändringar inför testdagarna respektive invägningen på Place des Jacobins, Toyota satsade på att klä ut bil #7 i retrofärger som ger vibbar till modell TS020: s debutrace 1998, Iron Lynx presented by Mercedes AMG folierade om sina bilar till grafitgrått, som på glansdagarna där en viss Stanley Dickens förde Sauber Mercedes till seger 1989 och sista minuten-värvningen av Jack Hawksworth till Akkodis ASP-stallet väcker en del känslor eftersom han hoppar in istället landsmannen Ben Barnicoat som skadade sig i en mountainbikeolycka, veckan innan tävlingsdags fick Irox Lynx utlysa en större ändring på startuppställningen när supertrion Cressoni, Cairoli och Schiavoni tvingas vila för resten av säsongen och ersätts av Lorcan Hanafin, Andrew Gilbert och spanjoren Francisco Rueda.
https://www.dailysportscar.com/2025/03/03/2025-24-hours-of-le-mans-entry-list-revealed.html
https://www.dailysportscar.com/2025/04/24/federer-named-le-mans-24-starter.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/final-le-mans-lineups-confirmed-in-updated-entry-list/
https://www.dailysportscar.com/2025/05/23/hawksworth-to-sub-for-barnicoat-at-le-mans.html
https://www.dailysportscar.com/2025/06/03/iron-lynx-announces-new-line-up-for-60-mercedes.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferraris-legacy-at-le-mans-11-overall-wins
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/le-mans-2025-the-499ps-at-pesage
I en separat kommentarsfält fick Anthony Drevet den franske motorjournalisten summera några exklusiva artiklar angående olika fabrikats fördelar och nackdelar inför kalenderns stora höjdpunkt, BMW Team WRT visar syn på framsteg så här långt i deras andra år på högsta nivån, Cadillac har fortfarande många svagheter på repertoaren, några exempel på dessa är graining i bakdäcken och problem att skaffa tillräckligt med downforce i hällregnet. Peugeot ansågs vara på väg mot revansch efter debaclet på belgisk mark senast i och med svagheterna som balanserades med fördelen om att vara snabbast på raksträckorna, Toyota har varit överlägsna mellan 2018 och 2022 men känner sig revanschsugna efter de dubbla förlusterna mot de röda raketskeppen.
Giganterna Porsche respektive Ferrari är på väg mot något större över de långa timmarna i sträck, båda märkena har fenomenala meriter oavsett tidsålder med tillägg till kontinuiteten i lagarbetet och mekanisk pålitlighet, Alpine försvarar Trikoloren med ära och glamour genom en rad förbättringar utvecklingsmässigt medan motorns tillförlitlighet bör vara ett måste om man klarar av nattpasset utan tekniska fel och Aston Martin vars V12: a skall höras i full sång trots en paradoxal effekt då projektet ansågs vara nedlagd och tvingats offra sig köpet av ett existerande F1-stall.
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-alpine-forces-presence/10727472/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-aston-martin-forces-presence/10727557/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-bmw-forces-presence/10728341/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-cadillac-forces-presence/10728417/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-ferrari-forces-presence/10728673/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-peugeot-forces-presence/10728833/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-porsche-forces-presence/10728925/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/24h-mans-2025-hypercar-toyota-forces-presence/10729024/
Regelverksmakarna hade inför testdagen och själva tävlingshelgen fastställt en vidunderlig ändring på prestandabalansens siffror i ett diagram, enligt färsk hypotes kommer tjänstevikten respektive kraftåtgången justeras efter insatserna utförda av olika team i det föregående racet på Spa, till skillnad från det som hände för över en månad sedan fick BMW höja kraftåtgången med ynka två procent jämfört med fjolårets upplaga av Le Mans 24 timmars, Alpine, Ferrari och Toyota har dragit ned motoreffekten en aning och Peugeot ville slåss om titeln med mindre barlast och mindre beslag på energin vilket sänder många alarmerande frågor runtom i paddocken.
Samtidigt utfärdade moderatorn på lemans.org en rad med exklusiva kolumner om långloppsracingens kategorier under förstoringsglaset med extra förklaringar på hur olika bilar uppför sig i huvudet på en förare eller ingenjör.
https://fr.motorsport.com/lemans/news/bop-24h-du-mans-2025/10729397/
Bilder från invägningen:
Bilder från onsdagens fria träningar:
Stressfrakturen inuti Peugeots garage klipptes itu när båda sina bilar åkte på ett tidigt sorti ur kvalet, bara en Toyota vidare till Hyperpole medan Alpine gör sällskap med en kvartett av Cadillacs och en trio med fabriks-Ferrarin; Kevin Estre ombord Porsche #6 såg ut att ta sig vidare bland de tolv bästa men uteslöts i efterhand p.g.a. att bilen underkändes i samband med en teknisk besiktning, med andra ord försökte Roger Penske överklaga domslutet och tyvärr fick förslaget avslås av domarkåren.
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-ahead-of-the-24-hours-of-le-mans-2025
https://www.dailysportscar.com/2025/06/11/6-penske-porsche-excluded-from-qualifying.html
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/positive-qualifying-for-the-499p-at-le-mans
https://fr.motorsport.com/lemans/news/porsche-disqualifiee-toyota-mene-essais-nuit-el2/10731687/
Torsdagens fria träning + Hyperpole:
I en ack så kaotisk Hyperpole den torsdagskvällen råder det krismöte nere hos AF Corse, förbundskapten Antonello Colletta och hans högra hand Ferdinando Cannizzo ropade in lagets heltidsanställda med syfte att bläddra fram ett brandtal om hur och varför deras förare hamnat "Off sync" i respektive flygande varv, kan det vara däcken som drabbats av blistering i lägre temperaturer eller om det var felaktiga inställningar i motormappningen, hur som helst kommer ett annat alternativ hamna på löpsedeln inför startskottet, efter att ha blivit snuvad på första startruta förra året fick örnen landa på granens högsta etage när man översåg två Caddyn trimmade av Hertz Team JOTA varva högt i full blås, föregångna Le Mans-vinnaren Earl Bamber tog med kvalspecialisten Alex Lynn till att låsa in de bronsfärgade kärrorna på rutnätets främre led och General Motors ansvarig för tävlingsprogrammet Keely Bosne blev först att sända gratulationerna till besättningen på Sarthe-regionen.
https://www.dailysportscar.com/2025/06/12/jaminet-penske-porsche-lead-practice-3.html
https://www.dailysportscar.com/2025/06/12/thursday-paddock-notes-7.html
https://sportscar365.com/lemans/wec/porsches-jaminet-quickest-in-le-mans-fp3/
Bilder som togs ur helgens äventyr runt klockan:
Vilket race vi har bjudit, tjugofyra timmar av bensinflöde, gummirester och elektriska kortslutningar slutade ganska lyckligt för AF Corse Ferrari, inte bara fabriksteamet som hade en av tre Penske-Porschar i bakhasorna utan det privatanmälda ekipaget som stod för en övervägande revansch efter fjolårets besvikelse.
Förartrion som skrev vidare ett nytt blad i historieböckerna har varsin berättelse att tillgå, först fick Robert Kubicas väg till toppen besannas många år efter att hans F1-karriär slutade med en skadad arm i en trafikolycka; Yifei Ye såg till att han blev folkrepublikens nya nationalhjälte tack vare sin första triumf på långloppsklassikern trots motgångarna i de första åren som toppförare i kungaklassen och sist men inte minst kunde Philip Hansson bli första svensk sedan "Lill-Lövis" att ta hem Le Mans 24 timmars efter en kalkylerad insats i varenda stint bakom rattfattningen.
I LMP2 var Jakub Smiechowski liksom den förstnämnde måttstocken för polsk bilsport om inte själva landet har större framgångar i backhoppning, tennis eller kastgrenarna i friidrott, han tog med Tom Dillmann och Nick Yelloly till Inter Europols andra klasseger på tre års mellanrum medan Marc VdS-stallet nöjde sig med andraplatsen i deras återkomst till Circuit de la Sarthe, därefter kommer vi in till produktionsklassen då Manthey Racing visade prov på hur krävande långloppsracingen egentligen är i full trafik respektive bakom kulisserna, besättningen ledd av österrikaren Richard Lietz i bil nummer 92 vinner LM GT3-klassen före Vistajet Racings formtoppande vagn och TF Sport Corvette #81 blir så småningom trea.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/ferrari-remporte-les-24-heures-du-mans-2025-59791
https://fr.motorsport.com/lemans/news/ferrari-jaune-triomphe-devant-porsche/10733089/
https://sportscar365.com/lemans/wec/no-83-ferrari-wins-le-mans-as-porsche-mounts-late-challenge/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar