För ett par år sedan hade jag på min blogg redan skrivit en ganska detaljinriktad artikel om Audi A2 och dess historik, framtidsvisionen om en liten Audi byggd av aluminium med innovativa saker under skalet patenterades först som konceptstudie under namnet "Al2" efter förkortningen av ädelmetallen i periodiska systemet plus siffran 2 bredvid, 1997 funderade projektledaren Stefan Sielaff om att serietillverka bilen före millennieskiftet och göra konkurrenter som Mercedes A-klass, Peugeot 206 och släktingen Volkswagen Polo mer eller mindre chanslösa sett till säljstatistik men så blev det inte från och med den släpptes 1999 och den lilla aluminiumvagnen fick så småningom bli ifrånsprungen av 206: an tack vare fler sålda exemplar per månad i beställningstalongen.
Tekniskt sett var Audi A2 den första serietillverkade bilen med en s.k. servicemodul eftersom huven måste dock lyftas av om man ska komma åt topplocket och ge huvudtätningslisten lite omvårdnad, om man föredrar bränsleekonomi över ren körglädje kan 3L-utförandet vara nyckeln till ett vettigt köp men idag är antalet kvarvarande exemplar av den bränslesnåla vagnen mindre i utsträckning för den hade byggts som begränsad utgåva innan säljstoppet spikades år 2005 p.g.a. en större akilleshäl, förlusttrenden i Xetra DAX-börsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar