Om jag ska försöka dela med er en artikel om vad som är gammalt och nytt på fyra hjul då har jag kommit till rätt ställe, utifrån en fördjupad insändare skrivet av Autocars mångårige journalist Stephen Dobie fick man med egna händer recensera en bil som markerar Peugeots farväl från en utdöende segment, nämligen det som kallas för "High performance saloons" och ute på öde landsväg i Buckinghamshire så möter den nu över sex år gamla Peugeot 508 PSE sin närmsta släkting 505 GTI eftersom den förstnämnda redan gått ut ur modellflottan i Storbritannien p.g.a. skenande servicekostnader för hybridsystemet.
I själva artikeln fick läsarna känna sig fullkomligt besvikna över sorgebeskedet då bara 155 exemplar av prestandavarianten av 508: an satte segel till Engelska kanalen medan de flesta hamnade i resten av Europa mitt under utvecklingen av tävlingsdivisionens senaste raketskepp 9X8, BMW hade sålt femsiffriga andelar av M3: an de senaste fem åren varpå 508 PSE försäljningskurva ansågs vara lurigt för den blev ratad av lojala Peugeot-kunder som föredrog en 308 SW eller den mångsidiga fritidsbilen Rifter och nu väljer journalisten att dra några positiva bemärkelser om dess väghållning, köregenskaper och interiörinredning.
Föregångaren 505 GTI levde en ganska okuvad livscykel trots att GTI-versionen hade under början av 80-talet siktat in sig på att klå tyskarna i en testduell men den hade brist på rå kraft ur motorns invändiga delar, 128 hästkrafter gentemot en samtida M5 som använde samma basingrediens som superbilen M1, en rak sexa på 3.5 liter som genererade uppemot 270 hästkrafter, 505: an var ännu roligare att köra för den glider runt en skarp kurva som en elektrisk ål och jag tycker att äldre bilar känns mer tålmodiga än de ultramoderna tillskotten.
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/lion-kings-peugeot-508-pse-meets-505-gti
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar