Med anledning av Sveriges nationaldag så kan firandet kännas lite lamt bland F1-fanatiker som ville dela några ord om V10-ålderns sista vinnarvapen och början på V8-eran där konstruktören från Viry-Châtillon skulle stjäla tronen från de röda i prisskåpet.
I en podcast-baserad video upplagd av influencern Aidan Millward har han kännetecknat det tidiga 2000-talets Formel 1 som "De stora bilmärkenas kolossala inflytande" då pengarna investerades från vänster till höger och lämnat privatisterna i stort sett tomhänta sedan energidrycksjätten Red Bulls grundare Dietrich Mateschitz använde Sauber Petronas sponsorpengar för att köpa 75 % av Jaguar Racings aktiekurs från och med november 2004 och byta så småningom namn till det som nu kallas för Red Bull Racing, tidernas bästa konstruktör Ferrari helt enkelt dominerat sportens under Jean Todts ledning mellan årgångarna 2000 och '04 men fansen som hejar på andra lag tycker att en faluröd styrkedemonstration borde stoppas av en annan aktör.
FIA planerade på att skyffla en del av det tekniska reglementet som kan ge lag med Michelindäck en optimal fördel än de resterande med Bridgestones gummi, det är den s.k. däckbytesförbudet som gjort Kees van der Grint lite mållös på arbetsbordet, aerodynamiskt sett har frontspoilern höjts med 20 centimeter, vissa team experimenterade botten av framvagnen utan köl för att reducera marktryck med fem procent och bakvingens ändplattor breddades med 15 centimeter, sedan kan berättelsen förlängas med hur Renault R25 lyckades slå Ferrari genom att blanda ihop reservdelar från en gammal Benetton B201 med lite nyare material för att passa ihop med motorn på 72 graders infallsvinkel jämfört med 110 på tidigare modeller.
När kölen under noskåpan var på väg att dö ut till fördel av "Zero keel" som är en känd McLaren-finess skapad av Adrian Newey passade Renaults designguru Rob White att vidga kolfiberbitarna och löda ihop spetsarna till en V-formad köl för maximal inpassering av turbulent luft under framvingens centralpunkt och får bilen att känna sig mindre känslig i stark motvind, under hela säsongen 2005 fick Renault titulera sig som favoriter till att vinna konstruktörsmästerskapet och tagit med sig Williams BMW, McLaren och Toyota varpå den förstnämnda hade en lekande värre andra halvlek efter Nick Heidfelds enda Pole position på Nürburgring tidigt på sommaren, Ferrari kom tillbaka en aning trots svagheterna med enbart ett set däck per race och med avgörandet inne på en blytung klimax har personalen i blågula skjortor firat vilt, bakom kulisserna fick man dela på baguetten och inse att både förar- och konstruktörstiteln är säkrad med liten marginal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar